Clubs


SAM

Over de Stichting Aanvullende Motorsport. SAM organiseert wegraces, circuitdagen en historische racedemo’s voor motoren die niet meer passen in reguliere demo-, circuit- en raceklassen. Denk aan motoren van na 1972 maar vóór 1987, youngtimers, semi-klassiekers, ‘forgotten era’; superbikes van de jaren zeventig, merken als Laverda, Ducati, Moto Guzzi, Moto Morini, Aprilia, MV Agusta en Benelli, Buell, Triumph, Norton en BMW; klassiekers uit Japan, zoals Yamaha RD tweetakten, Honda Black Bomber of Yamaha XS650.

Het SAM-demoprogramma breidde zich binnen enkele jaren uit tot een seizoenvullende wedstrijdkalender. Concurrentie met bestaande organisaties voor racedemo’s, daar ging het niet om. Wél om startgelegenheid voor rijders van deze machines, die buiten de kaders van de andere organisaties vielen.

Een ander tijdsbeeld

SAM toont het tijdsbeeld van de wegracewereld van de jaren zeventig en tachtig. SAM verlegde daarmee de doelgroep van machines uit de periode van vóór 1972 naar die van vóór 1987. Een periode waarin de wegracerij zich kenmerkte door inzet van tot racer omgebouwde productiemotoren en productie-superbikes met grote cilinderinhoud. Daarom voegde SAM eerst de 750cc-klasse toe en later de Enduranceklasse. Voor motoren uit de periode vóór 1972 of lichtere cilinderinhoud blijft uiteraard altijd plaats.

Aan de startlijn staan de traditionele inhoudsklassen. De 50cc en 125cc, vaak in een gemeenschappelijke manche; voorts de 250cc, de 350cc en de 500cc. In al deze klassen zijn vooral machines te zien van na 1972.

Avondendurances

SAM begon met deze langeafstandswedstrijden in 2010, samen met de HIBRA, organisator van de racedemo’s te Aalsmeer. Een spannende en sfeervolle gebeurtenis, die nieuw publiek en deelnemers trok. Ter herdenking van de roemruchte 24 Uren van Oss worden sinds 2012 ook jaarlijks de Drie Uren van Oss verreden. In 2013 was de Drie uren van Elst helemaal nieuw. En net zo’n groot succes als de langeafstandswedstrijden van Aalsmeer en Oss.

De endurances tonen een deelnemersveld van nieuwe samenstelling: motoren met een cilinderinhoud tot 1000cc, krachtige viercilinders van Japanse makelij. En dan toch ook weer traag malende Harley Davidsons en kittige Italiaanse 350cc eencilindertjes die podiumplaatsen verwerven.

CRT

CRT (Classic Race-Demo Team) heeft het doel een beeld te geven van de motorwegracesport zoals die heeft plaatsgevonden in de periode tussen de tweede wereld oorlog en het begin van de zeventiger jaren. Dit willen ze bereiken door:

  • Demo’s op (straten)-circuits
  • Presentaties op beurzen en tentoonstellingen