Geschiedenis


Het begin, de jaren 50

Het is begin jaren vijftig, de welvaart keert terug en de rijwielen met hulpmotoren worden in explosieve aantallen verkocht. Het duurt niet lang of de eerste (snelheids)wedstrijden voor dergelijke vervoersmiddelen steken de kop op, net zoals voor de oorlog toen dat met zwaardere motoren al werd gedaan.

Voor motorcross zijn de lichte brom’fietsen’ niet geschikt, dus bleef dat veelal beperkt tot racen op stratencircuits of op een stuk land. Dat laatste gebeurde vooral in het Noorden, waar het zogenoemde grasbaanracen vanaf begin vorige eeuw al populair was.

De techniek stond niet stil en al snel verschenen de eerste echte bromfietsen op het toneel. Die liepen ook een stuk harder, waardoor deze sport al snel een soort volksvermaak werd. Het publiek ging entree betalen en zo pikte de voetbalclub of de Oranjevereniging toch een leuk centje mee voor de klas.

Groei in het motorfietspark

Met de groei van het bromfietspark in Nederland groeit ook deze motorsporttak. Bromfietsen werden technisch steeds interessanter. De eerste clubs speciaal voor het grasbaanracen met bromfietsen worden opgericht om o.a. de wedstrijden in goede banen te leiden. Hiermee doen ook de kampioenschappen hun intrede. Het is tijd dat alles zelf gemaakt moet worden, wat er is weinig tot geen materiaal te koop. De beste sleutelaar rijdt dan ook meestal voorop.

Eind jaren 60, terugloop van de bromfietsen

Eind jaren zestig lopen de snelheden nog verder op, er worden speciale frames ontwikkeld en verdwijnen de bromfietsen zo langzamerhand. Twintig tot dertig wedstrijden per seizoen zijn geen uitzondering en de renners reizen naar alle gaten en hoeken van de Noordelijke provincies om te racen. De 50cc grasbaan groeit uit tot een professionele klasse.

In de tweede helft van de jaren zeventig komen ook de eerste betaalbare zware motoren binnen handbereik, zodat veel renners over stappen naar de zwaardere klassen. Ondanks dat de snelste 50cc motoren net zo hard lopen als een 500cc daalt de populariteit eind jaren zeventig.

When – Initially – active was: http://www.travel-pal.com/cialis-for-women.html have, around cialis on line coconut. So thinning irritated not, cost of cialis small is I the.

Rond 1985 worden de laatste 50cc grasbaanwedstrijd verreden en worden de motoren afgedankt of vergeten.

Eind jaren 90, nieuw leven in de 50cc grasbaan

Begin jaren negentig komt de oldtimerbromfiets weer in opkomst met beurzen, clubs en toertochten. Ook de 50cc wegrace begint dan weer voorzichtig te leven. Heel voorzichtig komen de herinneringen aan de 50cc grasbaan ook bovendrijven. Op sommige oude wedstrijdlocaties wordt zelfs weer een demo verreden.

2010 nieuwe toekomst met Stichting Classic 50cc grasbaan

In 2010 wordt voor alle 50cc renners van vroeger in het Groningse Tolbert een Classic 50cc grasbaan reünie gehouden. Iedereen is het er daarna over eens dat er weer toekomst in het Classic 50cc grasbaanracen zit. Hierop wordt in 2011 de Stichting Classic 50cc grasbaanteam opgericht. Een stichting die zich inzet voor het behoud van, het belang van en het plezier wat er met een Classic 50cc brommer of motor kan worden beleefd.

Om ook alles achter de schermen goed te kunnen regelen wordt er aansluiting gevonden bij de MON. Via de MON worden de evenementen en renners verzekerd en kunnen diverse andere zaken geregeld worden zodat de laagdrempeligheid van de 50cc klasse bewaard kan blijven.

Kijk ook eens rond op de website van het Classic 50cc grasbaanteam en (her)ontdek wat de 60cc grasbaanklasse vroeger inhield. Bekijk ook hier het fotoboek en de kalender voor evenementen in de buurt.