Motorcross


Motorcross is een en al spanning & spektakel, het vliegen, de snelheid, daar krijg je echt een adrenaline kick van!!

Motorcross is de meest actieve en populaire tak binnen de motorsport. Bij de motorcross race je met een crossmotor, quad of zijspan over een circuit gedurende twee manches. Per manche worden er punten verdeeld, dit op basis van het aantal gereden ronden. De crosser die na twee manches de meeste punten heeft behaald is de winnaar.

Ben jij tussen de 5 en 70 jaar dan kan je bij de MON deelnemen aan motorcrosswedstrijden en motorcrossevenementen. Denk aan clubwedstrijden, jeugdwedstrijden, trainingen, bijzondere evenementen (ook festivals), nationale wedstrijden en Europese wedstrijden.

Motorcross is adrenaline, spanning door je lijf, de wisselende banen, het constant leren en de uitdaging!

Motorcross circuit

Motorcross wordt beoefend op de vele circuits in Nederland en de rest van de wereld. De Nederlandse circuits hebben voornamelijk een zandondergrond. Toch zit er nog veel verschil in ondergrond, dit heeft te maken met de structuur. Harde banen zijn over het algemeen makkelijker dan zware losse zandbanen. Maar iedereen heeft eigen favorieten.

In het buitenland wordt er ook gereden op de ondergronden zand, leem grond, rotsachtige terreinen en steenslag.

Alle circuits verschillen van elkaar, dit verschil komt niet alleen voort uit het verschil in ondergrond. Ook de schansen, de wave secties, de tafels, de lange en korte bochten, de afhangende bochten en de hoogteverschillen in het terrein maken het verschil.

Voertuigen

Motorcross is de verzamelnaam voor verschillende voertuigen binnen de motorcross. Motorcrossvoertuigen zijn de crossmotor, de quad en de zijspan.

Voertuigen motorcross zijspan, quad solo motor

Een crossmotor is gemaakt om snel door verschillende terreinen te rijden. Er wordt gereden met tweetakt- en viertaktmotoren en de klassen zijn o.a. verdeeld op basis van de cilinderinhoud en maat van de motor.

Een (sport)quad is een vierwielige motorfiets die net zoals de crossmotor is gemaakt om snel door verschillende terreinen te rijden. Ook zoals bij crossmotoren wordt er gereden op tweetakt- en viertaktmotoren en ook hier worden de klassen o.a. verdeeld op basis van cilinderinhoud en maat.

De zijspan is een crossmotor voorzien van een zijspan (gemonteerd wagentje). De zijspan wordt bestuurd door een zijspancombinatie van twee man. De rijder stuurt en de bakkenist moet d.m.v. gewichtsverplaatsing zorgen voor balans. Dit gebeurt zowel in de lucht als in de bochten. Het zijspan mag zowel rechts als links gemonteerd zijn. Ook bij de zijspan mag er gereden worden met een twee- en viertakt.

Viertaktmotoren hebben over het algemeen meer kracht, zijn zwaarder en zijn technischer. Tweetaktmotoren zijn lichter en eenvoudiger.

Techniek

De kracht van motorcross zit hem, naast het materiaal, in de techniek. De techniek maakt de winnaar. Belangrijke technieken voor een crosser:

  • Bochten kort
  • Bochten lang
  • Het afsteken van bochten
  • Springen snelle schansen
  • Springen tafels
  • Springen op en/of afstappen
  • Aanremmen voor de bocht
  • Remmen op de remknippen
  • Het kunnen rijden in diepe sporen
  • Accelereer vanuit acceleratie knippen
  • Motorbeheersing