Hoe vul je een demper?


Dit artikel is geplaatst op: 14 mei 2020

Inmiddels mogen we gelukkig bijna allemaal het circuit weer op voor trainingen! Uiteraard met in acht neming van een aantal voorwaarden en maatregelen, om iedereen veilig en gezond te houden. De motorsport heeft ook nog steeds te maken met geluidseisen. Dat heeft alles te maken met het beperken van eventuele geluidsoverlast, waar gemeentes op controleren. Ook in tijde van de coronacrisis, moeten we ons aan deze normen houden. Het meeste geluid van de motor wordt tegengehouden door de uitlaat en demper. Als deze beide in goede conditie zijn, dan zal er hoogstwaarschijnlijk niks aan de hand zijn en produceert je motor niet te veel geluid.

Maar wanneer maakt je motor nou eigenlijk niet te veel lawaai? MON heeft hier bepaalde normen aan gesteld. Tijdens wedstrijden en trainingen op MON-circuits worden er geluidsmetingen op de baan gehouden. Kom je hier boven de 94dB(A) dan wordt je motor na de wedstrijd gecontroleerd door middel van de zogenaamde 2 Meter max meting. Bij deze meting mag het geluid niet boven de 113 dB(A) uitkomen. Kijk trouwens even goed in het reglement, want voor bepaalde jeugdklassen is het toegestane aantal decibel met ingang van dit jaar iets lager. Bij de 2 Meter max meting wordt de motor van een stationair toerental met een rustige beweging van de gashendel binnen 1 seconde naar vol gas en weer terug naar stationair toerental gebracht. Wordt hierna een dB van meer dan 113 gemeten, dan is je geluid niet volgens de eisen die MON stelt en dan kunnen er sancties volgen. Daar zit je natuurlijk niet op te wachten, dus wij laten je graag weten hoe je dit kunt voorkomen.

En hoe zit het dan precies?

De uitlaat komt uit het motorblok. Tussen deze uitlaat en het motorblok zit een pakking. Een pakking is een plaatje wat je ergens tussen doet om een lekkage te voorkomen. Zorg er dus voor dat deze ertussen zit en nog helemaal in takt is. Aan de uitlaat zit een demper vast, waarin een dempervulling zit. Dit is een soort wol dat het uitkomende geluid dempt. Na verloop van tijd wordt de demping minder door verbranding van de vulling. Daardoor wordt het geluid minder goed gedempt en zit je dus niet meer onder de toegestane geluidsnorm. Om de levensduur van de dempervulling te vergroten is het aan te raden een uitlaatplug te gebruiken bij het afspuiten van de motor. Is je dempervulling uiteindelijk toch leeg? Geen probleem, dit is zelf op te lossen. Hoe je dit doet leggen wij hieronder uit.

 Benodigdheden:

  • Boormachine
  • Schroevendraaier of drijver
  • Popnagels (bij voorkeur RVS)
  • Popnageltang
  • Dop van bijvoorbeeld een spuitbus
  • Kunststof of rubberen hamer
  • Lange haak
  • Dempervulling

Stappen voor het vullen van een demper

Blijf veilig en zorg goed voor jezelf en je omgeving!


Deel dit Artikel met je netwerk