Minder gedoe, vollere starthekken en meer plezier bij MON in 2018


Dit artikel is geplaatst op: 30 oktober 2017

In 2018 gaan er een aantal dingen veranderen binnen de motorcrosstak van MON. Daardoor bestaat de kalender straks uit minder programmaonderdelen, wordt het drukker achter de starthekken én zullen rijders, organisatoren en publiek nog meer plezier beleven aan NK-wedstrijden. Ook wordt het veel makkelijker om een licentie aan te vragen voor het volgende kalenderjaar.

Samen rijden

Enige tijd geleden zijn sporters uit diverse klassen benaderd met de vraag of zij samen zouden willen rijden met een specifieke andere klassen. Het ging om de Dames, Veteranen, MX 2 Inters, MX Open Inters en alle quadklassen.

De reden om dit te overwegen: samen rijden betekent meer drukte achter het starthek en dus een grotere aantrekkingskracht voor organisatoren (= een vollere kalender) en spannendere wedstrijden. Niet gek dus, dat een meerderheid hier positief op reageerde. De Sportcommissie zal de volgende klassen in 2018 dan ook samen indelen:

  • Dames/Veteranen
  • Inters (MX 2/Open)
  • Quad Nationalen/Inters

De hierboven genoemde zes klassen zullen dus samen rijden, maar worden wél apart geklasseerd.

Samenvoegen

Bij de quads speelt er iets bijzonders. Het aantal niveaus (klassen) wordt gereduceerd, van vier (Junioren, Senioren, Nationalen en Inters) naar twee (Nationalen en Inters). Rijders die nu ingedeeld zijn bij de Quad Junioren/Senioren horen straks thuis bij de Quad Nationalen, en Quad Nationalen/Inters rijden straks allemaal voor het nationale kampioenschap in de klasse Quad Inters. Beide nieuwe klassen zullen steeds tegelijk in de baan zijn en rijden dus samen, maar worden apart geklasseerd. Dat geldt ook voor de Dames/Veteranen en de Inters (MX 2/Open).

Startnummers

Je kunt je vast voorstellen, dat het samen laten rijden en samenvoegen van verschillende klassen administratieve problemen oplevert – bijvoorbeeld op het gebied van startnummers. Dubbelingen bij klassen die samen rijden zijn niet toegestaan. Dat betekent voor jou: hoe eerder je aanvraagt, hoe beter! Als je op tijd bent (dus voor 1 december 2017), krijg je voorrang als het gaat om je vertrouwde nummer. Omdat meerdere rijders nu aanspraak kunnen maken op eenzelfde nummer geldt: wie het eerst komt, die het eerst maalt. In alle overige klassen blijft je “oude” startnummer voor jou gereserveerd tot 1 december. Vanaf die datum worden in alle klassen de nog beschikbare nummers vrijgegeven. Zoals altijd geldt: MON wijst de startnummers toe, maar je kunt wel een voorkeur opgeven als je jouw licentie-aanvraag indient.

Regel het zelf

Dat kun je binnenkort helemaal zelf op de MON-website. Je hebt nog steeds toestemming nodig van een bij MON aangesloten vereniging om een start- of trainingsbewijs te kunnen kopen, maar je hoeft niet meer met een stapel papieren naar het clubsecretariaat. Ook hebben we de medische keuring afgeschaft en kun je zelf de status van je aanvraag volgen in Mijn MON. Op deze manier komt jouw aanvraag direct bij ons binnen, ontlasten we jouw clubbestuur enorm én verloopt het hele proces een stuk sneller en gestroomlijnder.

Hoe werkt het?

Zodra jij een complete aanvraag hebt ingediend via Mijn MON en hebt betaald met iDeal, vragen we de door jou geselecteerde club toestemming om een licentie te verstrekken. Jouw secretaris kan die met één klik of tik op het scherm verlenen, waarna wij verder gaan met het verwerken van je aanvraag. Per mail word jij op de hoogte gehouden van de vorderingen in het proces en ook kun je door in te loggen zien hoe ver we zijn.

Binnenkort verschijnt er een grote button met “Licentie aanvragen” op onze homepage (vermoedelijk vanaf maandag 6 november). Vanaf dat moment kun je jouw bewijs voor 2018 zelf regelen. Houd deze site dus goed in de gaten!


Deel dit Artikel met je netwerk