Al een aantal jaren wordt er vanuit Nederland (en andere West Europese bonden) bij de FIM aangegeven dat het tijd is actie te ondernemen voor het verlagen van de geluidsproductie in de Motocross. Op lokaal niveau lopen we steeds vaker tegen problemen aan wat betreft het vergund krijgen en houden van circuit (zie ook het MX Masterplan). Onlangs heeft de FIM bekend gemaakt dat zij met de WK MXGP en MX2 klassen komend seizoen 3 dB(A) in geluidniveau naar beneden gaan. Op dit moment is 114,0 dB(A) voor aanvang race het maximum en in 2023 zal dat dus 113,0 dB(A) zijn. Voor alle overige klassen blijft het geluidniveau gehandhaafd op 114 dB(A) en zij gaan per 1 januari 2025 naar de 111,0 dB(A) normering.
KNMV en MON opereren in het geval van geluidnormering samen en er is overleg geweest over hoe in Nederland om te gaan met het geluid voor de toekomst. Daarin kwamen de volgende conclusies uit voort:
- De industrie zal per 2023 nieuwe machines produceren met een lagere geluidvermogen en deze zullen dus gebruikt worden op WK (en misschien EK) niveau. Het is aannemelijk dat het gros van de rijders in Nederland niet direct de beschikking heeft over een nieuw model.
- Het is voor de bonden (MON en KNMV) ondoenlijk om verschillende geluidniveaus aan te houden in het reglement voor verschillende klassen.
- Vanuit de aangesloten verenigingen is, bij de rondgang t.b.v. het MX Masterplan, duidelijk aangegeven dat het voor hen noodzaak is dat er in Nederland een reductie van het geluid plaatsvindt.
Met deze conclusies is besloten dat zowel de KNMV als de MON de komende drie jaar ieder jaar het maximale geluidniveau 1 dB(A) terug zullen brengen. Dit doen we om per seizoen 2025, net als de FIM, ook uit te komen op een maximaal toegestane waarde van 111 dB(A).
Dat betekent een maximaal geluidniveau van:
- 2023 > 113,0 dB(A)
- 2024 > 112,0 dB(A)
- 2025 > 111,0 dB(A)
Op de KNMV en MON wedstrijden hebben we inmiddels een bord staan waarop dit wordt aangegeven om ervoor te zorgen dat rijders op de hoogte zijn. Over het geluid is al jaren discussie maar we merken wel dat steeds meer rijders heel goed beseffen dat het bittere noodzaak is het geluid van onze sport naar beneden te brengen, om ervoor te zorgen dat er ook in de toekomst nog gereden kan worden!