Voorbereidingen MX-seizoen 2023

Het ProX- en 24MX Kampioenschap motorcross 2022 is afgesloten. Met een prachtige reeks kampioenen sloten we in Dongen en Meijel onze crosswedstrijden af. Daarom kijken we alweer voorzichtig vooruit naar het volgende seizoen, waarbij we uiteraard hopen dat jullie er allemaal weer bij zijn. 

De motorcross start- en trainingsbewijzen 2023 kunnen inmiddels aangevraagd worden via Mijn MON. Als je jouw startbewijs aanvraagt vóór 16 december, dan krijg je korting! Ook worden de startnummers tot die datum vastgehouden. Wil je er dus zeker van zijn dat je jouw startnummer ook volgend seizoen behoudt, zorg dan dat je de licentieaanvraag voor 16 december doet. Heb je een nummer in gedachten dat nu nog niet vrij is, dan kan het zomaar zijn dat dit vanaf 16 december wel beschikbaar is.

Onze prijzen voor het startbewijs zijn iets verlaagd én rijders die hun bewijs nu al aanvragen, profiteren van korting.  

  • MX-startbewijs 2023 kost op dit moment € 180,-   (Zijspan € 97,50)
  • MX-jeugdstartbewijs 2023 kost op dit moment € 110,-   
  • MX-trainingsbewijs 2023 kost € 75,- 

Na 16 december zijn de reguliere prijzen van kracht; dat betekent € 200,- voor een nationaal startbewijs en € 130,- voor een jeugdstartbewijs. Bovengenoemde prijzen zijn exclusief de bijdrage voor het MX-masterplan


Wijzigingen in het MX-reglement

Ieder jaar worden de reglementen opnieuw bekeken, op zoek naar verbeteringen voor onze sport. Dat betekent dat er enkele zaken zullen veranderen in 2023. Deze veranderingen zetten we even voor je op een rij: 

  • Invoering MX2 Nationalen-klasse. Deze klasse rijdt samen met de MX Open Nationalen, maar ze worden apart geklasseerd. 
  • Het geluidsniveau wordt met 1 dB verlaagd naar 113 dB (meer info hier). 
  • Heb je de verkeerde kleur voornummerplaat voor jouw klasse, dan sta je achteraan in de fuik, zowel in de trainingen als in de manches. 
  • De tijdtraining dient minimaal één volledige ronde te zijn.
  • Voor de 50cc, beginnersklasse, junioren en dames/veteranenklasse geldt dat 1/3 (33%) van het aantal afgelegde ronden door de winnaar, gereden moet zijn.
  • Er is geen degradatie van klasse meer mogelijk na de zomerperiode.
  • Aanpassing IMBA Selectie:
    Er komt geen IMBA selectie meer vanuit het kampioenschap, dus geen selectiewedstrijden. Daarnaast is er geen maximum aantal rijders meer vanuit Nederland. Iedereen die deel wil nemen aan de IMBA wedstrijden, kan zich per wedstrijd via onze website inschrijven. Bij overbezetting worden de rijders gestuurd op volgorde van: 1. de EK stand en 2. de huidige NK stand. Dit is enkel wanneer er meer rijders dan beschikbare startplaatsen (vanuit IMBA) zijn.

Meld je aan voor de MON Nieuwsbrief!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *