Zorg voor jezelf tijdens warme wedstrijden!


Dit artikel is geplaatst op: 23 mei 2018

Aankomend weekend staat de motorcrosswedstrijd in Wanssum op het programma, maar ook een grasbaanrace in Yde de Punt. Degene die de weersvoorspellingen goed in de gaten houden, zullen inmiddels gezien hebben dat de temperaturen richting de 30 graden gaan. Daarom willen we jullie meegeven: zorg goed voor jezelf en elkaar als je gaat crossen!

“De kans op uitdroging of hitteshock bij deze evenementen is minimaal, want daarvoor moet je langere tijd hoge inspanning met vochtverlies leveren. Een normale crosswedstrijd is daarvoor van te korte duur”, aldus Rembert Weijers, medisch adviseur van MON.

De dokter benadrukt echter dat het ondanks bovenstaande uitspraak belangrijk is om de nodige maatregelen te treffen, als je dit weekend gaat rijden:

  • Drink voor en na de manche voldoende.
  • Neem voor en na het rijden genoeg zouten en mineralen tot je, bijvoorbeeld door isotone sportdranken of bouillon te drinken en bananen te eten.
  • Ouders en helpers doen er goed aan ‘hun’ rijder bij de uitgang van de baan op te vangen met een fles drinken.
  • MAC Wanssum heeft ervoor gezorgd dat er bij de finish water beschikbaar is om te helpen afkoelen.

De wedstrijdleiders kunnen daarnaast bij extreme omstandigheden en temperaturen besluiten om de manches in te korten.

Op www.sportzorg.nl vind je meer tips over sporten bij warm weer.


Deel dit Artikel met je netwerk