Motorcross
Wat is Motorcross?

Het grootste gedeelte van onze licentiehouders is actief in de motorcross. Bij motorcross rijd je met een crossmotor met noppenbanden op een crosscircuit. Dit kan een solo crossmotor zijn, een quad of een zijspan.
Motorcross wordt beoefend op veel circuits. De motoren zijn gemaakt om op veel verschillende terreinen te rijden, maar Nederlandse circuits hebben voornamelijk een zandondergrond. Toch zit er veel verschil in de banen. Met name door de structuur van de grond, maar ook door verschillende schansen, tafelbulten, lange en korte bochten en bijvoorbeeld wave-secties.
Ieder jaar organiseren wij een groot aantal motorcrosswedstrijden, op circuits door heel Nederland. Daartoe behoren kampioenschappen voor verschillende solo klassen, maar ook voor de zijspannen en quads.
Motorcross is adrenaline, spanning door je lijf. Door de wisselende banen blijf je constant leren en hou je een uitdaging!´
Zelfs wereldkampioen Jeffrey Herlings is zijn carrière bij MON begonnen op een 50cc minimotor.
Deelnemen

MON geeft twee soorten crosslicenties uit: trainingsbewijs en startbewijs.
Met een trainingsbewijs kun je trainen op alle circuits die bij ons aangesloten zijn. Een overzicht daarvan kun je vinden op deze pagina. Daarnaast kun je met een trainingsbewijs deelnemen aan clubwedstrijden, offroadritten en bijzondere evenementen.
Wil je ook deelnemen aan bondswedstrijden voor het nationaal kampioenschap motorcross, dan dien je een startbewijs te hebben.
Ben je tussen de 5 en 75 jaar, dan kun je deelnemen aan onze evenementen. Jeugdwedstrijden worden doorgaans op zaterdag verreden en op zondag gaan verschillende nationale klassen van start.
Een crosswedstrijd bestaat uit twee manches op één dag, voorafgegaan door een training. De duur van deze manches is afhankelijk van de klasse waarin je rijdt; hoe hoger de klasse, hoe langer de wedstrijd. Per manche worden er punten verdeeld, de rijder die na twee manches de meeste punten heeft behaald is de dagwinnaar.
Er wordt gereden met tweetakt- en viertaktmotoren en de klassen zijn onder andere verdeeld op basis van de cilinderinhoud. De klassenindelingen zijn te vinden in ons mx-reglement
Kosten

MX-Licenties
Nationale klassen | Jeugdklassen | |||
Huidig | vanaf 01-08-2023 | Huidig | vanaf 01-08-2023 | |
Startbewijs 2023 | €200,- | €100,- | €130,- | €60,- |
Startbewijs zijspan 2023 | €107,5 | €100,- | €87,50 | €60,- |
Trainingsbewijs 2023 | €75,- | €50,- | €75,- | €50,- |
MX-Masterplan
Eerder werd aangekondigd het MX-Masterplan dit jaar van start gaat. Dat betekent dat elke rijder voor seizoen 2023 een bedrag van € 48,- bij dient te dragen aan dit MX-Masterplan. Dit bedrag is verplicht en zie je verschijnen bij de aanvraag van je MX-licentie, zowel bij MON als bij KNMV en zowel voor een MX-startbewijs als MX-trainingsbewijs. Rijders met meerdere licenties (bij beide bonden) hoeven de bijdrage maar één keer € 48,- bij te dragen. Je dient daarvoor de factuur van je KNMV bewijs te downloaden in Mijn KNMV en deze te mailen naar info@mon.nl. MON stort dan € 48,- terug.
Overige
Wedstrijdpas nationaal (deelname aan één wedstrijd. excl. inschrijfkosten) | €30,- |
Wedstrijdpas Jeugd (deelname aan één wedstrijd. excl. inschrijfkosten) | €20,- |
Omzetten bewijs | €12,50 |
Daglicentie voor MX-training op vaste circuits (incl. € 5,- afdracht MX-masterplan) | €20,- |
Daglicentie voor MX-evenementen op gelegenheidscircuit | €15,- |
Afvaarding (voor wedstrijd bij een bij IMBA aangesloten bond) | €10,- |